Jak ABLOY usnadňuje facility management kanceláří, nemocnic, skladů nebo rezidenčních domů
Denně se starají o desítky domů, stovky dveří, tisíce klíčů, čipů nebo karet. Pracují se softwarem různé kvality a dohlížejí na zámky, které často vyžadují opravu. Správci a facility management firmy nemají jednoduchou práci. Představujeme, jak jim usnadňuje život řešení od finské společnosti ABLOY a co z toho máte vy jako investor.

Udržet si přehled a pořádek
Facility management firma si jen výjimečně může vybrat řešení, které jí bude se správou nemovitosti pomáhat. Obvykle se k zakázce dostane až ve chvíli, kdy jsou dveře i zámky osazené, klíče, čipy i karty rozdané a systém zavedený.
Je tedy úkolem investora stavby nebo generálního dodavatele, aby vybrali řešení, které facility management firmě co nejvíc usnadní práci – a tím pádem ji i zlevní.
S čím musíte počítat? Facility manažeři a údržbáři denně přejíždí z místa na místo. Proto ke své práci potřebují systém, který zajistí přehled, jestli:
- jsou všechny vstupy plně funkční a zámky zamčené,
- je opravené a zkontrolované vše, co bylo v plánu,
- nebo jestli se po budovách nepohybují nevyžádaní hosté.
Proměnných jsou tisíce a potřeby se navíc mění v průběhu dne, týdne i sezony – některý vstup musí být průchozí každý den a pro všechny od 7 do 20 hodin, jiný jen pro vybrané uživatele a další dveře se zamykají pouze v neděli nebo při celozávodní dovolené.
Je to komplexní práce a obecně pro vás jako investora platí: čím víc na vstupních systémech šetříte, tím komplikovanější a nákladnější bude provoz.

Středobodem ekosystému ABLOY je samozamykací zámek
„Základem pro práci facility management firmy jsou kvalitní dveře a jejich srdcem je samozamykací zámek,“ vysvětluje Lukáš Černý, Business Development Manager ABLOY. Běžně se samozamykací zámky dělí do tří kategorií:
- mechanický zámek: Zámek, který se po zavření dveří vždy zamkne. Má panikovou funkcí, tzn. zevnitř ho odemknete zmáčknutím kliky.
- elektromechanický zámek: Zevnitř přijdete ke klice, zmáčknete ji, odemknete zámek a otevřete dveře. Z venkovní strany je klika „na volno“. Až přiložením čipu, karty nebo telefonu se klika aktivuje, zmáčknete ji, zámek se odemkne, vstoupíte a po dovření se dveře automaticky uzamknou.
motorický zámek: Obsahuje navíc motor. Zvenčí má kování madlo. Čipem, kartou nebo telefonem aktivujete motor, který odemkne zámek. Takže nic nemačkáte, jen zatlačíte a jste uvnitř.
„Samozamykací zámky od ABLOY se snadno ovládají, mají bezpečnostní certifikáty nejvyšší třídy, zahrnují i panikovou funkci a vydrží roky v opravdu silném provozu,“ shrnuje výhody pro facility management firmy Lukáš Černý a dodává: „Zámek od ABLOY kupujete na desítky let a pro facility management je navíc extrémně důležitá plná servisovatelnost. Když správce zjistí, že se mu v pátek zablokovaly dveře, nemůže čekat celý víkend. ABLOY má smluvní partnery po celém Česku a většinu dílů mají skladem.“
Aby dveře fungovaly správně, potřebujete i další kvalitní prvky jako cylindrické vložky, kování a dveřní zavírače. ABLOY nabízí zavírače s váčkovou technologií, která zajišťuje plynulejší uzavírání dveří a tím i delší životnost. Pro facility management je zásadní i osazení únikových terminálů. „Když v krizové situaci aktivujete speciální tlačítko, odemknete všechny zámky v budově a lidé se rychle dostanou ven,“ vysvětluje Černý.
Pro správce budovy je výhodné, když má celé portfolio produktů od stejného dodavatele, takže mu stačí jediný kontakt. Když se cokoliv stane, nemusí volat do různých firem.
Vše propojíte se softwarem pro facility management
Ekosystém výrobků od ABLOY snadno napojíte na běžně používaný software pro facility management. Správce nemusí obcházet stovky dveří s klíči a kontrolovat, jestli vše funguje, jak má. „Zodpovědná osoba má všechno pod kontrolou v počítači. V reálném čase ví, jestli jsou dveře v pořádku, kterou kliku kde kdo zmáčkl nebo jestli se někdo pokoušel odemknout zámek, ke kterému nemá oprávnění,“ vyjmenovává Lukáš Černý.

Projekty, do kterých se řešení od ABLOY hodí
Zjednodušeně řečeno se jedná o veškeré nemovitosti, ve kterých se vyžaduje spolehlivost a určitá míra kontroly. „ABLOY se skvěle hodí do kancelářských budov, škol, nemocnic nebo továren. Čím dál víc se prosazuje i v rezidenčním bydlení – ačkoliv zastoupení na trhu je pořád menší než ve Skandinávii, kde se s jiným řešením setkáte výjimečně,“ podotýká Lukáš Černý.
Aby systém ABLOY při správě nemovitosti fungoval, jak má, je potřeba zapojení specialistů. Odborníci z ASSA ABLOY (mateřská firma, pod kterou značka ABLOY spadá) pomohou:
- v přípravné fázi projektu architektům (např. jak vše navrhnout s ohledem na bezpečnostní a požární pravidla),
- v realizační fázi generálním dodavatelům stavby,
- nebo subdodavatelům (výrobcům dveří, zámečníkům, systémovým integrátorům).
Pokud přemýšlíte, jak dotáhnout svou stavební investici i s ohledem na dlouhodobou údržbu, ozvěte se nám na lukas.cerny1@assaabloy.com. Spojí se s vámi specialista a společně vymyslíte vhodné řešení, aby facility management ve vaší budově spolehlivě fungoval.